Rubriky
Aktuality

Jak pracovat s dětmi o prázdninách?

Prázdniny začaly a mnoho dětí si je může bezstarostně užít. U dětí s poruchami učení to ale bývá složitější. Pokud na delší dobu vypustí činnost, kterou ještě nemají dobře zažitou a automatizovanou, vrací se po prázdninách o několik kroků zpět. Už jsem ve své praxi zažila, že si děti ani nemohly vybavit, jak se které písmeno píše. Teď po roční “nestandardní” výuce, se tento jev může objevovat ještě častěji.

Určitě se nebojte tam, kde víte, že má dítě skluz, denně chvíli systematicky opakovat a učivo dohnat. Stres, že “nestíhám a nevím”, je pro žáky mnohem horší než to, že jim trochu pokazíte prázdniny. Ale neměly by to být hodiny nad papírem a knihou!

U dětí, které se více nadřely s první a druhou třídou, doporučuji udržování naučeného hravější formou. Pokud se Vaše dítě potýkalo s písmenky a psaním, nemusíte mu nutně dávat denně diktát. Velmi doporučuji jednu až dvě věty do prázdninového deníku. Dítě je samo vymyslí a napíše. Pak je spolu zkontrolujete a opravíte, někteří si doplní ještě obrázek. Dítě se nejen samo učí vytvořit smysluplné věty, ale ještě si všímá toho pozitivního, co s rodinou prožilo. Pokud někam odjíždí bez vás, doplňte deník v kratší podobě potom. Nemůžete se u nejmladších školáků spoléhat na to, že si na táboře sami odpovědně půjdou zapsat deník. 

A když už jsme u těch táborů! Milí rodiče, neděste se, jaké hrubky, vynechaná písmena a škrabopis je na pohledu od vaše potomka, žáka již 4.B.  Děti se při psaní soustředí na emoce, které chtějí dostat na papír a “nějaký pravopis”  je v tu chvíli vůbec nezajímá. U mnoha dětí trvá dlouho, než si zvnitřní, že psát bez chyb se má nejen v diktátě, ale i v korespondenci. Užijte si, že vám vůbec napsaly!

Matematiku lze trénovat u nejmenších dětí formou hry ještě lépe, a hlavně, bez tužky a papíru. Pokud se u vás sejde více dětí, zapojte je všechny. Nenechte je však soutěžit, kdo příklady spočítá jako první, ale děti se postupně střídají a každé dítě spočítá příklad svým tempem. Kdo jich spočítá všech deset, dostává zmrzlinu. Uvidíte, že se k vám domů brzy pohrnou děti od sousedů, dožadujících se matematických příkladů. Pokud se vašemu potomkovi příklady daří, dejte mu klidně pár dní volno a pak opět vyhlašte soutěž. Další možností je aplikovat matematiku v praktickém životě: například při nakupování, vážení ingrediencí na rybízovou marmeládu, natáčení potřebné vody do bazénu či vyměřování nového bunkru.

Poslední oblastí, kterou rodiče malých žáčků musejí přes prázdniny s dětmi trénovat,  je čtení, pokud ještě není zcela plynulé. I tady je dobré využít různé možnosti, jak ke čtení přistoupit. Dítě může číst nahlas i potichu, můžete se střídat. Nebojte se dát důvěru i začínajícím čtenářům na čtení “pro sebe”. I když občas udělají chybičku, o které nevíte, sami se opraví. Důležité je, aby vnímali, o čem text je. A to se dozvíte tak, že vám o něm budou po přečtení vyprávět. Nezapomeňte však, že spoustě dětí, které čtení “neuhranulo”, více vyhovuje struktura toho, co je čeká: kolik řádků, jak dlouho, vždy krátce povím, o čem to bylo. Nebojte se děti motivovat tím, že když dají do opakování maximum, budou mít pár dní volno. 

Vy jako rodiče znáte své děti nejlépe, a proto víte, která prázdninová varianta je pro vaše dítě vhodná, aby si prázdniny opravdu užilo a zároveň pro něj nebyl návrat do školy moc “ostrý”.  Pohodové prázdniny!