„Jak posoudit školní zralost? Podle mě je potřeba, aby dítě mělo nějaký pracovní návyk. V Česku jdeme při posuzování školní zralosti hodně po výkonu, a proto těch odkladů máme tolik. Přitom by mělo stačit, když je dítě schopné naslouchat pedagogovi a je schopné učit se v kolektivu. Možná se až příliš zabýváme tím, aby bylo vše akademicky přesné.“
„S batoletem dělejte domácí práce, veďte ho k samostatnosti. Pak už není takový problém vést ho k učení školních záležitostí. Děti dnes moc nepomáhají doma nebo venku. Právě díky manuální činnosti se například dobře trénuje úchop pera.“
„Rodiče bývají málo trpěliví. Naučit se nějaký návyk nelze za tři dny, vyžaduje to více času.“
„Pro rozvoj v předškolním věku je důležité, aby dítě něco dělalo rukama, hýbalo se, dobře mluvilo, prodlužovalo dobu soustředění. Ale každý má samozřejmě jiné genetické předpoklady.“
„Problémy s řečí jsou dané tím, že žijeme jinak a málo děti korigujeme. Rodiče málo zpívají, málo říkají básničky, málo artikulují. Někdy se rodič bojí špatně artikulující dítě opravovat, aby ho netraumatizoval. Ale to je mýtus. Přirozená korekce jazyka je naprosto správná.“
„Některé děti stráví na obrazovce celý víkend, ale v pondělí se zase „nahodí“ a fungují. Ale pak jsou děti, které jsou geneticky náchylnější k tomu, aby byly závislejší. Těm se pak velmi kazí pozornost. Obrazovky škodí pozornosti i sebeovládání.“
„U malých dětí platí, že čím méně času u obrazovky, tím lépe. Rodiče se opravdu nemusejí obávat, že se digitální dovednosti nenaučí a že ostatní děti před nimi budou mít náskok.
Někteří rodiče si myslí, že když dají dítěti tablet, dítě se tím rozvíjí. Ale lépe by udělali, kdyby dítěti strčili knížku nebo šňůrku a korálky.“
„Porucha pracovního návyku není porucha pozornosti. Některé děti jsou schopny strávit dvě hodiny u stavění lega, ale když po nich chceme něco jiného, tak to odmítají.“
„Dobrá zpráva je, že vlastně všechno se dá dohnat. Chybějící mozkové synapse se mohou vytvořit, ale dá to spoustu práce a vyžaduje to velkou trpělivost. Během tří měsíců s dětmi můžeme natrénovat leccos. Naprostá většina dětí to zvládne.“
„To, že dám dítěti rok odklad a čekám, jak to dopadne, téměř nic neřeší. Netvrdím, že to některým dětem nepomůže, ale neurovývojové zrání je vázáno na cílenou stimulaci.“
„Zrušení známek u prvních ročníků podle mě přinese spíše výhody. Slovní hodnocení je více zaměřeno na konkrétní předmět. Dítě si z toho vezme zprávu: Nejsem špatné, jen mi nejde to a to.“
„Zkoušení před tabulí už se dnes příliš nepraktikuje, protože se obáváme traumatizace dětí. Ale ono to má svůj význam: Trénuje to sluchovou paměť. Učitel několikrát zopakuje látku, dokáže dítě navést, když neví, a celá třída si to zopakuje zároveň.“
O školní zralosti a odkladech školní docházky jsme si povídaly se speciální pedagožkou Marina Šimanová z poradny Pohodová rodina v novém dílu podcastu Poslouchej mě.
Osobně pokládám speciální pedagogiku na jeden z oborů budoucnosti.