Rubriky
Publikujeme

JAK (a proč)
se s dětmi UČIT
o prázdninách

srpen 2022 / Maminka.cz / PŘIPRAVILA: SIMONA PROCHÁZKOVÁ

POKUD MÁTE V PLÁNU PROCVIČOVAT S DÍTKEM UČIVO I V LÉTĚ, DĚLEJTE TO CHYTŘE, NENÁSILNĚ A HRAVĚ. PORADÍME, JAK POTOMKA K UČENÍ NENÁPADNĚ PŘIMĚT
A PŘITOM HO PŘÍLIŠ NEOTRAVOVAT.

Letní dilema mnoha rodičů: Procvičovat, opakovat, nebo jenom odpočívat? Pokud se bojíte, že dítě vypadne z tempa a všechno zapomene, máme pro vás pár tipů. Hlavně ho prosím vás netrapte písankou, diktáty nebo hromadou příkladů!

TRÉNINK V TERÉNU
„Děti by si měly od učení odpočinout. Běžné procvičování by mělo být hravé a ideálně v terénu. Například: Kolik zaplatíš za zmrzlinu? Kolik potřebuješ peněz na dvě zmrzliny? Můžeš si koupit za peníze, které máš zrovna v ruce, ještě pití? Vrátila ti správně paní prodavačka? Prostě naučené zakomponovat do běžných prázdninových situací,“ popisuje
Ester Lochmanová, speciální pedagožka a klinická logopedka ze základní školy Livingston. Podobný názor zastává i psychoterapeutka Mgr. Lenka Suchá, Ph.D.: „Děti jsou přirozeně zvídavé a úkolem rodičů
je si jejich zájmů všímat a reagovat na ně. Pokud byste na učení tlačili, můžete děti demotivovat. I když se zrovna neučí, mozek pracuje, informace se ukládají a mozek potřebuje prostor, aby je mohl vstřebat. O prázdninách mohou rodiny podnikat spoustu společných aktivit, při kterých děti získávají nové praktické zkušenosti, zážitky, poznávají spoustu nového. Učení nemusí probíhat jen v lavici.“

PRÁZDNINOVÝ DENÍK
„Velmi doporučuji psát pravidelně jednu až dvě věty do prázdninového deníku. Dítě je samo vymyslí a napíše. Pak je spolu zkontrolujete a opravíte, doplní třeba obrázek. Dítě se nejen samo učí vytvořit smysluplné věty, ale ještě si všímá toho pozitivního, co s rodinou prožilo. Pokud někam odjíždí bez vás, doplňte deník potom. U nejmladších školáků se nemůžete spoléhat na to, že si na táboře sami
odpovědně půjdou psát deník,“ doporučuje speciální pedagožka Mgr. Marina Šimanová.

HRAVÁ MATEMATIKA
Matematiku lze trénovat u nejmenších dětí formou hry, a hlavně bez tužky a papíru. Pokud se u vás sejde více dětí, zapojte je všechny. Nenechte je však soutěžit, kdo příklady spočítá jako první, ale ať se postupně střídají a každé spočítá příklad svým tempem. Kdo jich vyřeší všech deset, dostává zmrzlinu. Další možností je aplikovat matematiku v praktickém životě. Například při nakupování, vážení ingrediencí
na koláč či rybízovou marmeládu, natáčení vody do bazénu či vyměřování délky stran nového bunkru.

TENHLE ODSTAVEC JÁ, TEN TY
Rodiče malých žáčků by s nimi měli trénovat čtení, zejména pokud dítě ještě nečte zcela plynule. Důležité je, aby dítě vnímalo, o čem text je. A to se dozvíte tak, že vám o něm bude po přečtení vyprávět. „Čtení můžete propojit do večerních společných chvil, střídat se v něm a pak si povídat, co jste přečetli nebo jak by mohl příběh pokračovat. Někdy si děti vyberou příliš náročnou knihu, a pokud se jim nedaří číst, jsou zklamané. Pokud se vám nedaří potomka ke čtení nalákat, je výborná například aplikace Včelka, kde děti hravou metodou trénují čtenářské
dovednosti,“ doporučuje Ester Lochmanová.

A CO DĚTI S PORUCHAMI?

Mnoho dětí si může prázdniny bezstarostně užít. U těch s poruchami učení to ale bývá složitější. Pokud na delší dobu vypustí činnost, kterou nemají zažitou a automatizovanou, vrací se po prázdninách o několik kroků zpět. „Nebojte se tam, kde víte, že má dítě skluz, denně chvíli opakovat. Stres, že ‚nestíhám a nevím‘, je pro žáky mnohem horší než to, že jim trochu pokazíte prázdniny. Ale neměly by to být hodiny nad papírem a knihou. Doporučuji udržování naučeného hravější formou. Pokud se dítě potýkalo s písmenky a psaním, nemusíte mu nutně dávat denně diktát,“ zdůrazňuje speciální pedagožka Mgr. Marina Šimanová. Její slova potvrzuje také Pavla Mitášová, třídní učitelka ze základní školy Livingston: „Pokud jde o děti, kterým nejde vstřebávání a fixace učiva tak lehce, tak trénování a procvičování během prázdnin určitě ano. Je potřebné a důležité, ale vždy s pravidly a konkrétním zadáním od třídního učitele či speciálního pedagoga. Rodiče by se měli poradit, aby čas strávený u učení byl efektivní a nepřetěžující nejen pro dítě, ale i pro ně samotné.“